Peningkatan Keterampilan Membaca Lancar Level I Peserta Didik Menggunakan Model Cooperative Tipe Scramble Di Kelas I Sekolah Dasar

Nulfa Aidina, Chandra Chandra

Abstract


This research was motivated by the problem of level I reading fluency in lower class students. There are some students who are completely unable to achieve the level of accuracy and duration in reading. This research aims to describe improving students' level I fluent reading skills using the Scramble type cooperative model in class I at SDN 03 Pakan Labuah, Bukittinggi City. This type of research is classroom action research using qualitative and quantitative approaches. Research procedures consist of planning, implementation, observation and reflection. The subjects of this research were class I students at SDN )3 Pakan Labuah Bukittinggi City. The data sources for this research are the learning process (observation of activities or behavior of teachers and students) and instruments for assessing level I fluent reading skills. The results of the research showed that there was an increase in level I students' fluent reading skills. Previously, students had not been able to understand the level of accuracy and duration. After implementing the Scramble type cooperative learning model, the level I students' fluent reading skills have improved.

 


References


Aninditya.S. (2013). “Penerapan Strategi Cooperative learningdalam Pembelajaran Bahasa Indonesia”. Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani.

Apriyanti. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Dalam Peningkatan Keterampilan Menyusun Kalimat Pada Peserta didik Kelas IV SDN 4 Panjer. Kalam Cendekia Pgsd Kebumen.

Aqib dkk. (2016). “Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB dan TK”. Bandung: YRAMA WIDYA.

Arikunto & Suharsimi.(2014). “Penelitian Tindakan Kelas, Cetakan ke Sembilan”. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto. (2016). “Penelitian Tindakan Kelas”. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Bisman.(2017).“Penerapan Metode Pembelajaran Scramble Guna Meningkatkan Belajar Peserta didikPada Pembelajaran Pkn Di Kelas VI sd NEGERI NO. 348 Banjar AUR”. Jurnal Pendidikan.

Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan

Implikasinya dalam Kegiatan Belajar.

Cahyani . (2019). Analisis Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Peserta didik Kelas I Menggunakan Metode SAS (Struktural Analitik Sintetik) Di SD Negeri Pucangsewu (Doctoral dissertation, STKIP PGRI PACITAN).

Chandra.(2023). “Model Pembelajaran Oral Reading Fluency” Bandung: Raja Grafindo Persada.

Choerifk. (2017). “Peningkatan Hasil Belajar PKn Melalui Model Pembelajaran Scramble Untuk Peserta didik Kelas V SD Negeri Prawirotaman Yogyakarta”. Universitas Negeri Yogyakarta.

Dianurani & Dewi. (2014). “Penggunaan Teknik Scramble Melalui Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Kalimat Sederhana Peserta didik Kelas I SD Negeri 3 Grogol Kecamatan Gunung Jati Kabupaten Cirebon”.Skripsi Online Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.

Diena,dkk.(2015). Penerapan Metode Pembelajaran Scramble dan Time Token untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta didik Fauziah, M. (2022). Model Pembelajaran Membaca Permulaan Planning,

Attention, Simultaneous, and Successive Processing (PASS) di Sekolah

Dasar. CV. Yendi: Rangkasbitung

Fauziah, N. (2018). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca Permulaan dengan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(2), 1541–1550. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2346Fitriana.I.(2017). “Penerapan Model Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan hasil belajar Peserta didik Pada Materi Tata Nama Senyawa Di SMAN 1 Bireuen”, Skripsi, Fakultas Tarbiyah Universitas Islam NegeriAr-Raniry Darussalam Banda Aceh.

Huda.(2014). “Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran”. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.