Penerapan Model Inquiry Learning dalam Pembelajaran PPKn untuk Mengembangakan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD

Lira Muharami, Ari Suriani

Abstract


Critical thinking skills are important skills in supporting student learning success. However, this competency is still relatively low, due to monotonous teaching methods and lack of attention to student character. To overcome this, the discovery-based learning approach (inquiry) is seen as an effective solution. The inquiry approach encourages active student involvement through activities such as information gathering, data analysis, argumentation, and drawing conclusions based on evidence. This process makes students active subjects in learning, which also develops their critical thinking skills. This study uses the Systematic Literature Review (TLS) method with data from journals, scientific articles, and relevant literature. The variables studied include inquiry learning strategies as independent variables and critical thinking skills as dependent variables. The results of the analysis show that the inquiry approach has a positive effect on improving critical thinking skills in a structured manner. However, its success depends on time management and support for learning media. Thus, this approach is very appropriate to be applied in elementary education because it has proven to be effective, sustainable, and contextual.h cai

References


Fitriani, W. (2017). Perbandingan Model Pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL) dan Guided Inquiry (GI) Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa (Bachelor's thesis, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2017).

Najmina, N. (2017). Meningkatkan sikap berpikir kritis dan hasil belajar siswa melalui model cooperatif learning tipe group investigation dalam mata pelajaran PPKn.

Handayani, F. (2020). Membangun keterampilan berpikir kritis siswa melalui literasi digital berbasis STEM pada masa pandemik covid 19. Cendekiawan, 2(2), 69-72.

Widiya, A. W., & Radia, E. H. (2023). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar IPS. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(2), 127-136.

Riyanti, A., Hidayati, N., Soulisa, I., Rosfiani, O., Khadijah, I., Wahyuni, R. S., ... & Ihsan, M. (2022). Strategi pembelajaran bahasa Indonesia. Penerbit Widina.

Rahmawati, L., & Hardini, A. T. A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Berbasis Daring terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berargumen Pada Muatan Pembelajaran IPS di Sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1035-1043.

Hamengkubuwono, H., & Mina Putra, M. (2024). Model pembelajaran inkuiri bantuan media visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ips kelas v sdn 115 REJANG LEBONG (Doctoral dissertation, INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI CURUP).

Ginting, A. M., Asnewastri, A., Hutauruk, A. F., Hasugian, J. H., Khairunnisa, E., Suci, H. L., & Sembiring, H. (2024). PELATIHAN DAN PENGEMBANGAN METODE PEMBELAJARAN INQUIRY LEARNING DENGAN PENDEKATAN INQUIRY-BASED OPEN RESOURCE UNTUK IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI MAS AL-KHAIRIYAH PEMATANG SIANTAR. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sapangambei Manoktok Hitei, 4(2), 395-401.

Simbolon, N. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Pada Materi Sistem Pernapasan di Kelas XI SMA/MA (Doctoral dissertation, UIN Sumatera Utara Medan).

Rizqi, N. R., Yusnika, Y., Sari, T., Aurellia, C., & Tanjung, F. M. P. (2024). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Inkuiri untuk Meningkatkan Kemampuan Problem Solving Siswa pada Pembelajaran Matematika. OMEGA: Jurnal Keilmuan Pendidikan Matematika, 3(3), 123-130.

Maylia, E. C., Amelia, A. P., Suwarna, D. M., Muyassaroh, I., & Jenuri, J. (2024). Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 10(1), 32-41.

Qondias, D., Endu, E. N., Dhey, K. A., & Un, L. M. W. (2023). PERAN MODEL PEMBELAJARAN INQUIRI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR. Mimbar PGSD Flobamorata, 1(3), 76-86.

Susilowati, S., Sajidan, S., & Ramli, M. (2018). Keefektifan perangkat pembelajaran berbasis inquiry lesson untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 22(1), 49-60.

Diana, E. R., & Anugraheni, I. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Inquiry Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(16), 612-621.

Firdausi, B. W., Warsono, W., & Yermiandhoko, Y. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 229-243.

Khosiah, N. (2016). Penerapan Model Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pokok Bahasan Kerja Sama Negara-Negara Di Asia Tenggara Pada Mata Pelajaran Pkn Bagi Siswa Kelas Vi Di Sdn Tanjungrejo III Tongas-Probolinggo. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(2), 214-220.

Supartiyani, S. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Pkn Tema Keluargaku Siswa. Mimbar Pendidikan Indonesia, 1(3).

Kusumayanti, D., Anta, I. M. N., & Hariani, N. M. M. (2024). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DENGAN MENERAPKAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI PADA MATA PELAJARAN PKN SISWA KELAS IV DI SD INPRES SRITABAANG. JATMIKA: Journal Education and Learning of Elementary School, 2(2), 164-174.

Sujana, I. G. (2020). Meningkatkan hasil belajar IPA Melalui penerapan metode inkuiri terbimbing. Journal of Education Action Research, 4(4), 514-521.

Mutoi, M., & Dwistia, H. (2023). Aktivitas belajar siswa melalui metode pembelajaran inkuiri pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Ar-Rusyd: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 159-171.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Lira Muharami

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.