The importance of science literacy and how to improve science literacy ability of elementary school students

Marsen Marsen

Abstract


Scientific literacy is a scientific ability possessed by someone that is used and applied in life. Scientific literacy is useful for understanding and dealing with problems in everyday life. This study uses the study literature research method or literature study by reviewing various journals that have a relationship or relationship with scientific literacy. Based on the research results, efforts that can be made to improve scientific literacy skills in students can be done through the application of learning with a scientific approach, by applying the discovery learning model using audio-visual media, using computer-based learning media in science learning, using creative problem solving methods, applying the Project model based learning, development of science modules, and can also be done by applying the community science technology model.

Full Text:

PDF

References


Afriana, J., Permanasari, A., & Fitriani, A. (2016). Penerapan project based learning terintegrasi STEM untuk meningkatkan literasi sains siswa ditinjau dari gender. Jurnal Inovasi Pendidikan Ipa, 2(2), 202–212. https://doi.org/10.21831/JIPI.V2I2.8561

Asyhari, A. (2015). Profil peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui pembelajaran saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179–191.

Betari, M. E. (2020). Peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui penerapan model pembelajaran berbasis masalah pada pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1(2), 1–17.

Cahyana, U., Kadir, A., & Gherardini, M. (2017). Relasi Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Kemampuan Literasi Sains Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar (Vol. 26, Issue 1, pp. 14–22). https://doi.org/10.17977/UM009V26I12017P014

Fitria, Y. (2017). Pembelajaran Literasi Sains untuk Lever Dasar.

Latip, A., & Faisal, A. (2021). Upaya Peningkatan Literasi Sains Siswa melalui Media Pembelajaran IPA Berbasis Komputer. Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(1), 444–452.

Narut, Y. F., & Supardi, K. (2019). Literasi sains peserta didik dalam pembelajaran ipa di indonesia. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 3(1), 61–69.

Niswatuzzahro, V., Fakhriyah, F., & Rahayu, R. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas 5 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 273–284.

Nofiana, M., & Julianto, T. (2018). Upaya Peningkatan Literasi Sains Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Keunggulan Lokal. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 9(1), 24–35.

Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya Literasi Sains pada Pembelajaran IPA SMP Abad 21. Indonesian Journal of Natural Science Education (IJNSE), 1(1), 24–29.

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34–42.

Rahayuni, G. (2016). Hubungan Keterampilan Berpikir Kritis dan Literasi Sains pada Pembelajaran IPA Terpadu dengan Model Pbm dan Stm. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Ipa, 2(2), 131–146. https://doi.org/10.30870/JPPI.V2I2.926

Situmorang, R. P. (2016). Integrasi literasi sains peserta didik dalam pembelajaran sains. Satya Widya, 32(1), 49–56.

Usmeldi, U. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Riset dengan Pendekatan Scientific untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 1–8.

Yuliati, Y. (2017). Literasi sains dalam pembelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 3(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.